بلاگ

تلویزیون, مقاله‌ها

اثرات خوب و بد تلویزیون بر روی کودکان

تلویزیون 55 اینچ ال جی QNED806

اثرات خوب یا بدی که دیدن تلویزیون می‌تواند بر روی کودکان بگذارد

عوارض تماشای بیش ازحد تلویزیون بر روی کودکان

در دنیای امروز تلویزیون برای هر فردی معنایی متفاوت دارد. فردی از آن به عنوان وسیله ای برای سرگرمی، فردی دیگر برای یادگیری، ارتباط با جهان اطراف، پر کردن بیکاری ها و…. سود می برد .با توجه به سرعت پیشرفت روز به روز تکنولوژی، نیاز ما به ارتباط گیری با تلویزیون بیشتر احساس می شود، تا از این طریق بتوانیم سرعت آگاهی مان را با سرعت تکنولوژی هماهنگ کنیم .
از طرفی دیگر در این بین نظرات و انتقادهایی مورد بحث است. یکی از انتقادات عنوان می کند که تلویزیون دایره خانواده را به نیم دایره تبدیل کرده است .در نتیجه این اتفاق، تعاملات کمتری در میان خانواده رخ می دهد و مخصوصا کودکان از تعاملات مفیدی که تنها در دایره خانواده قادر به اکتساب آنها هستند، بی بهره می مانند .
دیگر انتقادات به تماشای تلویزیون، توسط کودکان می پردازد و این سئوال را مطرح می کند که آیا کودک مجاز به تماشای تلویزیون می باشد یا خیر؟ چه مدتی و چه برنامه هایی؟ نکته قابل ذکر در اینجا این است که نمی توان از تاثیرات منفی تلویزیون بر کودک چشم پوشید ولی از سویی دیگر هم نمی توان نکات مثبت آن را نادیده گرفت .یکی از زمان هایی که افراد و به خصوص کودکان بیشتر به تماشای تلویزیون می پردازند، تعطیلات نوروز می باشد که در ادامه به نکات مثبت و منفی در این باره می پردازیم

آشنایی با نکات منفی تماشای تلویزیون در کودکان

نکات منفی تماشای تلویزیون در کودکان


 تماشای تلویزیون برای کودکان زیر دو سال مناسب نمی باشد دانشمندان دیدن تلویزیون یا ویدئو را برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی کنند. آنها معتقدند که مغز کودک همواره در حال رشد است، بنابراین باید به نوزادان و کودکان نو پا اجازه داد تا عکس العمل های مستقیمی از جانب خودشان نشان دهند .
به این ترتیب رفتارهای اجتماعی، احساسی و مهارت های شناختی و ادراکی آنها رشد کرده و به واسطه آن مهارت گفتاری آنها نیز توسعه می یابد .مشکل تماشای تلویزیون این است که در بسیاری از برنامه های آن، کارهای گوناگونی انجام می دهند، که چگونگی انجام این اعمال برای کودک مبهم است. زمان پیشنهادی تماشای تلویزیون کمتر از دو ساعت می باشد . تماشای بیش از حد تلویزیون موجب تاخیر در یادگیری زبان و توسعه مهارت های شناختی در کودکان دو ساله می شود  در 30 درصد از خانواده های غربی تلویزیون در تمام ساعاتی که اعضای خانواده در خانه حضور دارند روشن است .
روشن بودن تلویزیون می تواند موجب تاخیر یادگیری زبان در نوزادان شود.نتایج این تحقیقات نشان داد برای هر ساعتی که تلویزیون در خانه روشن بود به طور متوسط نوزادان قادر نبودند 770 لغت را از مجموع لغت هایی که والدین آنها می گفتند درک کنند که این کاهش برابر با حدود هفت درصد از مجموع ارتباط میان کودکان و والدین آنها بود .
در این خصوص این دانشمندان اظهار داشتند:این کاهش می تواند به این دلیل باشد که والدین در زمان روشن بودن تلویزیون کمتر از ارتباطات کلامی با کودک خود استفاده می کنند .تحقیقات دیگری که در گذشته انجام شده بود نشان می داد نوزادانی که ساعات طولانی در مقابل صفحه تلویزیون قرار می گیرند با اختلال کاهش دقت، بی خوابی و مشکلات اضافه وزن و به خصوص تاخیر در توسعه زبان مواجه می شوند .

تماشای بیش از حد تلویزیون موجب افزایش رفتارهای خشونت آمیز در کودکان می شود

اثرات خوب و بد تلویزیون بر روی کودکان

 در مطالعه ای 15 ساله که توسط محققان دانشگاه میشیگان صورت گرفت مشخص شد که میان تماشای خشونت و پرخاشگری در دوران کودکی و رفتارهای خشونت آمیز در بزرگسالی ارتباط وجود دارد
مطالعه ای دیگر که 17 سال به طول انجامید، نشان داد پسران نوجوانی که در روز بیشتر تلویزیون تماشا می کردند به نسبت کسانی که کمتر تلویزیون می دیدند، احتمال بیشتری برای ارتکاب به اعمال خشونت آمیز دارند .
تماشای بیش از حد تلویزیون موجب افزایش ترس در کودکان می شود .دیدن خواب های بد، احساس اضطراب، ترس از تنها بودن و کناره گیری از جمع دوستان از جمله علائم و نشانه های وحشت یا ناراحت بودن کودکان است .
مطالعات نشان داده اند این نوع ترس ها بیشتر از طریق فیلم ها به بچه ها منتقل می شود و ترس ناشی از تلویزیون می تواند باعث مشکلات خواب در کودکان شود .موجودات ترسناکی مانند هیولا یا چیزهای عجیب و غریب بخصوص کودکان 2 تا 7 ساله را می ترساند .
محققان معتقدند اگر به بچه ها بگویید که این تصاویر واقعی نیستند نیز کمکی به آنها نکرده اید، زیرا بچه های زیر 8 سال نمی توانند تفاوت میان واقعیت و خیال پردازی را درک کنند . شما هم در تماشای تلویزیون با او همراه شوید .
وقتی زمان تماشای تلویزیون بچه فرا می رسد، تا می توانید از این زمان استفاده کنید :تماشای تلویزیون را تبدیل به یک فرصت عالی کنید. بجای آنکه همیشه تلویزیون را روشن بگذارید، تلویزیون تماشا کردن را مانند رفتن به سینما تبدیل به یک فرصت جالب کنید .
یک برنامه را انتخاب کنید و زمان خاصی را به آن اختصاص دهید .چیزهایی که فرزندتان می بیند را کنترل کنید. بجای عوض کردن کانال ها، برنامه های باکیفیت ببینید و از راهنمای برنامه ها برای انتخاب برنامه درست استفاده کنید

اگر کودک هستید سخت است از تلویزیون اجتناب کنید.

اثرات خوب و بد تلویزیون بر روی کودکان

افراد داخل خانه معمولاً به خانواده و خواهر و یا پدر و مادر و نیز پدر و مادر تنظیم می‌شوند.

در برخی خانه‌ها، تلویزیون همیشه “حتی بدون اینکه کسی مراقب باشد” فعالیتش مداوم ادامه دارد.

این برای والدین و مراقبان عادی است که از تلویزیون به عنوان یک پرستار کودک استفاده کنند.

چرا که کودکان علاقه زیادی به تلویزیون دارند و زمان زیادی را مشغول به دیدن تلویزیون هستند.

اثرات خوب و بد تلویزیون بر روی کودکان

همچنین بسیاری از والدین فیلم‌هایی را می‌خرند که فکر می‌کنند می‌توانند بچه‌های خود را باهوش کنند، اما تماشای تلویزیون چگونه بر کودکان تاثیر می‌گذارد؟

 

0/5 (0 نظر)

Related Posts

1 thoughts on “اثرات خوب و بد تلویزیون بر روی کودکان

  1. Paulette Mcdougal گفت:

    Did you know that reaching out via contact forms is both legal and incredibly cost-effective? We offer an unbeatable solution for sending your business offers through contact forms.

    Contact form messages are often prioritized, so they rarely end up in spam.

    Imagine sending messages just like the one you’re reading now to thousands of potential customers.

    The cost is just starting from $19 for every 100,000 messages. It’s an offer you can’t afford to miss.

    Please use the contact details below to get started.

    Contact us:
    Telegram – https://t.me/outreachpro
    Skype- https://join.skype.com/invite/vsp1sngtk2H8
    Website – https://shinyleads.net/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضمانت اصل بودن کالا
ضمانت اصل بودن کالا
تضمین بهترین قیمت
تضمین بهترین قیمت
پرداخت مطمئن
پرداخت مطمئن
هفت روز ضمانت بازگشت
هفت روز ضمانت بازگشت
تحویل اکسپرس
تحویل اکسپرس
بانه کالا در تلگرام
بانه کالا در فیسبوک
بانه کالا در لینکدین
بانه کالا در گوگل پلاس
بانه کالا در اینستاگرام
بانه کالا در آپارات

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.

سبد خرید

خروج
برای تماس اینجا کلیک کنید
Set your categories menu in Theme Settings -> Header -> Menu -> Mobile menu (categories)
Sidebar Scroll To Top